krzysztofgimel krzysztofgimel
173
BLOG

Streszczenie ze str. www.krzysztofgimel.pl

krzysztofgimel krzysztofgimel Gospodarka Obserwuj notkę 1

Rozwiązaniem narastających problemów mieszkaniowych, społecznych i gospodarczych może stać się solidarny program mieszkaniowy. Przez solidarny należy rozumieć program w ramach, którego budowane jest od 240 do 280 tys. mieszka rocznie przy wyznaczonym zadaniu wytworzenia od czterech, do pięciu milionów mieszka. Taka wielkośc rocznej produkcji zaspokoi w ciągu najbliższych piętnastu dwudziestu lat mieszkaniowe potrzeby społeczeństwa tworzc przy tym około miliona dodatkowych miejsc pracy.

Misją solidarnego programu mieszkaniowego jest realizacja dwóch uzupełniających się zadań. Pierwsze to uniezależnienie wzrostu gospodarczego od kryzysu światowego. Drugie to wyrównanie standardu mieszkaniowego do średniej europejskiej. Solidarny program mieszkaniowy opiera się o społeczny system budownictwa mieszkaniowego, aktywną politykę nabywczą oraz dotacje mieszkaniowe.

Społeczny to system budownictwa mieszkaniowego, w którym pierwotny rynek mieszkaniowy zostaje uzupełniony o fundusz mieszkaniowy. Fundusz mieszkaniowy jest działającym nie dla zysku państwowym podmiotem prawa obowiązanym stosować prawo zamówień publicznych. Cena mieszkania z funduszu mieszkaniowego jest niższa od ceny mieszkania na pierwotnym rynku mieszkaniowym o marżę dewelopera (około 30%), dotacje mieszkaniowe (około 30%) i korzyści skali z aktywnej polityki nabywczej (około 15%).
 
Przedmiotem aktywnej polityki nabywczej jest wyrównanie do średniej europejskiej wartości krajowych wskaźników czynników produkcji budowlanej. Aktywna polityka nabywcza realizowana jest za pomocą prawa zamówień publicznych, które stanowi o sposobie udzielania, kalkulacji i realizacji zamówień na roboty budowlane. Zamówienia na roboty budowlane udzielane są w trybie przetargu elektronicznego, kalkulowane metodą europejskich wskaźników dostępności czynników produkcji budowlanej, realizowane metodą bezpośrednią.
 
O skuteczności aktywnej polityki nabywczej decyduje udział zamówień publicznych w popycie na produkcję budowlaną, który zostaje powiększony przez udostępnienie obywatelom budowlanego rynku zamówień publicznych utworzeniem funduszu mieszkaniowego. Funduszowi mieszkaniowemu przypisuje się realizację dwóch zadań. Pierwsze to uwolnienie ceny mieszkania od pierwotnego rynku mieszkaniowego i uzależnienie od kosztów produkcji budowlanej. Drugie to powiększenia udziału zamówień publicznych w rynku budowlanym do celu zapewnienia skuteczności aktywnej polityki nabywczej.
 
Solidarny program mieszkaniowy nadaje obywatelom prawa mieszkaniowe. Prawo mieszkaniowe określa równy dostęp do mieszkania. Obywatel ma prawo do zakupu mieszkania z funduszu mieszkaniowego płacąc za jeden m2 powierzchni mieszkania cenę dostępną. Ceną dostępną Cj wyznacza się jako iloraz posiadanego miesięcznego wynagrodzenia Rr zamawiającego mieszkanie z funduszu mieszkaniowego i wskaźnika dostępności mieszkań Zm, (Cj = Rr/Zm). Przy ustalonej przez Sejm R.P. (patrz projekt ustawy o inwestycjach funduszu mieszkaniowego) wartości wskaźnika dostępności mieszkań Zm o cenie 1m2 powierzchni mieszkania Cj z funduszu mieszkaniowego decyduje rzeczywisty miesięczny dochód Rr zamawiającego mieszkanie. Koszt jednostkowy Kj, jaki ponosi fundusz mieszkaniowy na budowę jednego metra kwadratowego powierzchni mieszkania zależy od skuteczności państwa w stosowaniu aktywnej polityki nabywczej.
 
Różnicę między ponoszonym przez fundusz mieszkaniowy kosztem budowy mieszkania, a ponoszoną przez zamawiającego mieszkanie z funduszu mieszkaniowego ceną mieszkania pokrywa budżet państwa udzielając dotacji mieszkaniowej. Na stronie internetowej www.krzysztofgimel.pl w punkcie „Dotacje mieszkaniowe” wykazuję, że dotowanie produkcji mieszkań w warunkach efektywnego rynku budowlanego nie powiększa deficytu budżetu państwa. Podstawowym źródłem finansowania dotacji mieszkaniowych są przychody budżetu państwa z przyrostu produktu krajowego brutto powstałego z przyrostu wydatków mieszkaniowych Dodatkowym źródłem finansowania dotacji są przychody budżetu państwa z podatku celowego z przeznaczeniem na sfinansowanie okresu przejściowego, a następnie dotacji prorodzinnej.
 
Solidarny program mieszkaniowy łączy społeczny system budownictwa mieszkaniowego z efektywną gospodarką rynkową. Mieszkania przestaje być towarem rynkowym i staje się produktem społecznym wytwarzanym przez działający nie dla zysku fundusz mieszkaniowy. Towarami pozostają czynniki produkcji budowlanej, które fundusz mieszkaniowy kupuje po cenach dostępnych na kontrolowanym przez państwo za pomocą aktywnej polityki nabywczej rynku budowlanym.
 
Główną przyczyną niskiego popytu i niskiej produkcji mieszkań są absurdalnie wysokie i niedostosowane do poziomu polskich wynagrodzeń rynkowe ceny mieszkań powodujące, że większość gospodarstw domowych nie posiada zdolności kredytowej. Według danych statystycznych przeciętna cena sprzedaży 1m2 powierzchni mieszkania na pierwotnym rynku mieszkaniowym wynosi około 6,3 tys. zł, a przeciętne wynagrodzenie brutto wynosi około 3400 zł. Przeciętna cena 1m2 powierzchni mieszkania z funduszu mieszkaniowego dla nie uprawnionych (patrz zasady udzielania dotacji mieszkaniowych – www.krzysztofgimel.pl) do otrzymania dotacji mieszkaniowej będzie nie wyższa niż 6300 * 40% = 3780 zł (równa kosztowi budowy 1m2 powierzchni mieszkania). Dla uprawnionych do otrzymania dotacji mieszkaniowej przeciętna cena 1m2 powierzchni mieszkania z funduszu mieszkaniowego będzie się mieścić w przedziale od 6300 * 30% = 1890 do 6300 * 60% = 3780 zł.
 
Wskaźnik dostępności mieszkań na pierwotnym rynku mieszkaniowym jest ilorazem przeciętnego wynagrodzenia i przeciętnej ceny mieszkania i wynosi 3400/6300 = 0,54. Solidarny program mieszkaniowy zakłada wartość wskaźnika dostępności mieszkań z funduszu mieszkaniowego w wysokości nie mniejszej niż 1,6. Oznacza to, że mieszkanie z funduszu mieszkaniowego będzie trzy razy bardziej dostępne niż  mieszkanie na pierwotnym rynku mieszkaniowym (1,6/0,54 = 2,96 razy).
 
Uchwalenie przez Sejm ustaw koniecznych do uruchomienia solidarnego programu mieszkaniowego oznacza bankructwo większości deweloperów, powstanie nowej kategorii ekonomicznej - "cena mieszkania z funduszu mieszkaniowego" i marginalizacja lub likwidacja istniejącej - "cena mieszkania na pierwotnym rynku mieszkaniowym". Nikt nigdy nie kupi mieszkania u dewelopera w sytuacji, w której cena mieszkania z funduszu mieszkaniowego będzie dwu - trzykrotnie niższa niż cena mieszkania na pierwotnym rynku mieszkaniowym.

Posiadam wykszta�cenie wyższe ekonomiczne. Mam 54 lata.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka